BLOSSA 2018 – Limoncellon

    #Dryck   #Grafisk design

Visste du att vi i Sverige dricker ca 5 miljoner liter glögg varje Jul?!

Ända sedan 2011 har Blossa rest runt i världen för att finna dom perfekta smakerna för årgångsglöggen. Årets smakupplevelse är inspirerat av den italienska Amalfikusten.

Flaskans design står designbyrån Scandinavian Design Group bakom. Enligt dom står flaskans turkosa färg för det glittrande medelhavet. Flaskans grafiska formspråk är inspirerat av italienska delikatessförpackningar i kombination med futurismens geometriska former. Den gula korken på flaskan är en hyllnings till den solmogna citronen.

Jag har själv smakat på glöggen och tycker den är både mild och fruktig i smaken. Kan verkligen rekommendera den. Vad gäller flaskans grafiska formspråk gillar jag färgvalet och den futuristiska touchen.

Ett stort minus tycker jag är själva vikten på flaskan. Jag vet att nya tillverkningsformar är extremt dyrt men när verktyget vid tillfälle ska förnyas förutsätter jag att flaskan blir tunnare för att minska flaskans totala koldioxidutsläpp; men detta kanske redan jobbas på?

Källa: folkofolk

Dela

Din E-post kommer inte publiceras. Nödvändiga fält är markerade med *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.