Märkning – Hållbar förpackning

    #Livsmedel   #Mervärde   #Miljö

Lidl är ett av de ledande detaljhandelsföretagen i Tyskland och Europa. De är också en del av Schwarz-koncernen och inom Schwarz Group har man en gemensam plaststrategi REset Plastic. Där har man som mål att minska användningen av plast med 20 procent fram till 2025 samt öka återvinningsbarheten på förpackningar för sina egna varumärken till 100 procent.

Deras mål överensstämmer väl med vår egen färdplan inom Svensk Dagligvaruhandel där Lidl också ingår.

Att jag väljer att blogga om just Lidl är pga att de har för nästan två år sedan introducerat en märkning/logotyp på förpackningar för deras egna varumärken som tydligt kommunicerar ”Responsible Packed”. Logotypen appliceras på framsidan av förpackningar som uppfyller minst ett av följande krav:

  • Återvinningsbarhet på minst 80 procent
  • Återvunnet innehåll på minst 30 procent
  • Användning av alternativa material
  • Spara volym eller vikt på förpackningsmaterial på minst 10 procent

 🤓 Jag tycker denna typ av märkning borde vara EU-gemensam men det är såklart en utmaning då återvinningsbarhet betyder olika i olika länder. Men jag tycker det Lidl gjort är ett steg i rätt riktning. Det visar också på transparens mot kunder samt konkurrensfördel då hållbarare förpackningar oftast är en dyrare lösning. Jag hoppas att vi i framtiden i alla fall kan komma fram till en nationell märkning då det lätt kan bli förvirrat för konsumenter om vi alla inom branschen hittar på egna…

Med det sagt så vill jag passa på att önska dig en riktigt skön sommar! Vi ses i september igen! ☀️🍦

Källa: Lidl & Packaging360

Dela

Din E-post kommer inte publiceras. Nödvändiga fält är markerade med *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.