PIDA 2017 – Vinnarna är…

    #Grafisk design   #Koncept   #Miljö   #Tips

Förra veckan hölls finalen i den svenska upplagan av BillerudKorsnäs designtävling PIDA, Packaging Impact Design Award.

Jag fick förtroendet att ingå juryn vilket jag tackar för! Det var en mycket inspirerande och glädjefylld dag där alla bidragen höll mycket hög standard vad gäller utförande, presentation och prototyper. Det var ingen lätt uppgift att sitta i juryn.

Årets tema var Challenge conventional packaging for a sustainable future, och uppgiften för de
deltagande lagen och studenterna var att ta fram en nyskapande förpackning, som både står ut i
butikshyllan, bidrar med ett mervärde och tar ansvar för miljön. Nytt för i år är en priskategori för
hållbarhet och ett pris där allmänheten fick utse sin egen vinnare via Facebook.

Jag vill börja med att gratulera alla 16 bidragen som var med i finalen! 🎉
Det var ett mycket starkt startfält.

Totalvinnare för dagen blev BARS, från Nackademin vars bidrag är ett rese-kit innehållande små torra enheter av schampo, balsam, duschgel och lotion; något som förenklar säkerhetskontrollmomentet vid flygning. Förpackningen är gjord helt i kartong och är ett väldigt bra exempel på hur man kan utmana konventionella förpackningar inom skönhetssegmentet.

Juryns motivering:
”Juryn var väldigt ense till slut, och det var ett projekt som stack ut och hade allt det vi letar efter i en
förpackning. Det var BARS. BARS tickade i alla boxar som var obligatoriska för tävlingen plus att
förpackningen hade väldigt fin finish och var väl typograferad. Produktinnehållet var också hållbart,
vilket vi i juryn vägde tungt” säger juryns ordförande Isabelle Dahlborg Lidström.

Nedan följer vinnarna i respektive kategori:

Sustainability – Lag Voltoma (Nackademin) designade en smart förpackningslösning för batterier som är lätt att öppna, har plats för använda batterier och tillverkad av ett miljövänligt material. Lösningen innehåller även en QR kod som man scannar för att hitta närmaste återvinningsstation.

Innovation – Lag BARS vann förutom totalsegern även denna kategori med motiveringen att förpackningen löser ett aktuellt problem på ett innovativt och enkelt sätt.

User Friendliness – Lag Calhua (Nackademin) tog fram en förpackning helt i kartong för chiafrön med en inbyggd portioneringsfunktion för att kunna anpassa mängden frön som ska komma ut vid varje servering.

Shelf Impact – Lag Himalis (Mid Sweden University) estetiskt tilltalande förpackning återspeglar både visuellt och formmässigt den plats där saltet från Himalaya bryts. Bidraget byggde även mycket på storytelling där konsumenten får en inblick i ansvarsfull användning av jordens resurser.

People’s choice – Lag Voyage (Nackademin) vann Facebook-tävlingen, där allmänheten hade möjlighet att rösta på sin favorit. I likhet med BARS har Voyage tagit fram ett komplett set med de mest väsentliga produkter som man behöver ha med sig när man är på resande fot. Produkterna var smart förpackade i olika lager som bidrog till ett unboxing- och överraskningsmoment när man öppnar sin förpackning.

Källa: PIDA

Dela

Din E-post kommer inte publiceras. Nödvändiga fält är markerade med *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.