Vinnare PIDA 2011

    #Innovation   #Koncept   #Livsmedel   #Miljö

Förra året presenterade jag designtävlingen PIDA (Packaging Impact Design Award) samt förra årets vinnande bidrag i tävlingen, läs mer här.

Tävlingen anordnas varje år av kartong- och papperstillverkaren Korsnäs. Vid varje ny tävling är det ett nytt tema som tillämpas. I år var temat ”The Silent Salesman”.

De som lyckades bäst med utmaningen var en grupp designstudenter från Nackademin, bestående av Adam Ahlström, Barbro Norin, Ylva Falquist och Lisa Åkerman-Hoffman. Deras vinnande bidrag, Bas/Brödföda, är en kartongkapsel som öppnas med hjälp av en smidig rivremsa. De valde att skapa en konceptlösning med miljötänk och kundfokus.

Nedan följer juryns motivering:

”Det här är en förpackningskonstruktion med ett trovärdigt framtidsperspektiv. Det handlar om en enkel, väl sammanhållen idé som fångat upp att allt för mycket livsmedel går till spillo i dagens samhälle. Konstruktörerna har tagit till sig denna problematik och kommer med en lösning som troligen kommer att få allt större betydelse i framtiden. Samtidigt ökar konsumenternas krav på bekvämlighet och här får man en lösning som är enkel och lätt att förstå.”

Grymt jobbat och ett stort grattis!

Foto: Ylva Falquist

Källa: Packnet

Dela

Din E-post kommer inte publiceras. Nödvändiga fält är markerade med *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.